Tips til turer i Oslo og Akershus

 

Det finnes mange flotte steder å dra på sykkeltur i Oslo og Akershus!  Her finner du noen forslag

  1. Sykle en tur på Bygdøy for å gå på museum, bade eller grille

På Bygdøy er det mye og ta seg til, enten man liker gamle bygninger, gamle båter, grilling, bading eller se på blomster og bier. På Bygdøy finner du turområdet på Huk, Frammuseet, Vikingmuseet, Holocaustsenteret og ikke minst Norsk Folkemuseum. Du kan helt fint sykle på gang- og sykkelstier på Bygdøy, men hold god avstand til fotgjengere og passer fotgjengerne i passende fart. Du kan også bare sykle en liten rundtur på Bygdøy for kosens skyld. Kart og eksempel på rundtur finner du her.

  1. Sykle til Mærradalen og Bogstad gård

Anslått tid for en på kosetur: 17 km 1-2 timers tur

Du kan også ta turen som går opp igjennom Mærradalen. Vil du sykle litt lengre kan du ta turen videre til Bogstadvannet og Bogstad gård. Her er muligheter for å både bade og å drikke en kopp med kaffe på gården. Men OBS! Det er best å bade når temperaturen i vannet er under 20 grader, er den over, kan du begynne å klø på grunn av ikter.

Se også naturkart for Mærradalen og Bogstad

  1. Sykle rundt Maridalsvannet

Start/slutt: EVO elsykkel/T-banen i Nydalen: 17 km 1 time -2 timer

Start/slutt: Kjelsås togstasjon og rundt vannet: 12 km – 30 min -1 time

 Låner du elsykkel ei uke fra EVO-elsykler i Nydalen er det ikke lange veien opp til Maridalen og rundt. Alternativt kan du sykle Akerselva ned. Vær obs på at gang- og sykkelveien langs Akerselva er fullt med folk på solfylte dager så her må du være forberedt på å sykle sakte. Alternativt kan du ta egen sykkel til Kjelsås togstasjon og sykle rundt Maridalsvannet eller ned Akerselva.

Naturkart er laget om Maridalen, Akerselva nordre del og Akerselva nedre del.

  1. Sykle fra Økern til Trollvann

Tur/retur Økern T-banestopp/Buddy electrics – Trollvann: 9 km

Henter du elsykkelen på Buddy electrics, kan du gi sykkelen en skikkelig bakketest ved å legge turen til Trollvann. Sykle den opp til Trollvann og ta et lite bad der, før du sykler tilbake til din ønskede destinasjon. I følge Google tar det 35-40 minutter opp bakkene med vanlig sykkel. Så kan du se selv hvordan det går opp bakkene på elsykkelen.

  1. En liten rundtur fra Sandvika og rundt Kolsåstoppen

Anslått tid på elsykkel for den som ikke stresser: 1-2 timer

Henter du sykkelen fra Schushi Sandvika eller EVO Elsykler i Sandvika kan du prøve sykkelen på en om lag 20 km lang tur rundt Kolsås. Du er innom et landskapsvernområde, følger deler av traseen til den historisk interessante Ankerveien og får sykle på en flott turvei langs elven Lomma. Men turen både starter og slutter i tettstedet Sandvika.  Du finner turen på Lommekjent.

  1. Ta båt til et hyggelig sted og sykle på tur derfra

Du kan for eksempel ta båt til Nesodden, Vollen eller Drøbak. Fra Vollen, det gamle og fine handelsstedet i Asker, kan du for eksempel sykle til Bjerkås og tilbake. NB! Dobbeltsjekk med båten du har tenkt å ta om de tar imot sykler. Mange båter tar ikke imot sykler etter kl 09:00 om morgenen. Så Vollenturen kan bli en sykkeltur for skikkelige morgenfugler. Nesodden-båten er den båten det er enklest å ta med seg sykkel, men også her er det restriksjoner. Et alternativ er å sykle til Rådhuskaia, parkere sykkelen. Ta båten til en av øyene eller Vollen, spasere rundt, se på fuglene, humlene, spise is og bade. Ta båten tilbake og sykle til din ønskede destinasjon.

Rutetider til båtene kan du finne ruter.no

  1. Jakt på stolpene

I mange kommuner er det blitt et nytt populært fenomen for store og små, nemlig stolpejakten, hvor du kan vinne premier for stolpene du finner. Du laster ned appen Stolpejakten og der kan du finne stolper til fots, og mange også på sykkelen. Appen er koblet opp mot Google Maps, som gjør det lett å finne de rette stolpene å jakte på med sykkel.

Finn flere turtips her:

Sykkelstien

Naturkart laget av Oslo og Akershus 

Oslofjorden 

Lommekjent

Skiforeningen  

Syklistenes Landsforening  

Ut.no

Stolpejakten

Naturvernforbundet.no/syklesaklart

Boken «På sykkel i Oslo – i byen og marka» av Øyvind Wold, utgitt i 2014.

Har du flere gode turtips for syklister som du har lyst til å dele med andre?

Del på facebook siden vår Sykle så klart eller ta kontakt med Kristin H. Rørvik på epost: kr@naturvernforbundet.no.

 

Få flere sykkeltips på Naturvernforbundet.no/syklesaklart

 

 

 

Sykkeltips fra Naturvernforbundet: Vinn en sykkelvei!

Ingenting føles bedre enn å få gjennomslag og vinne saken man har jobbet for i lang tid. Å få bygget en sykkelvei i nærområdet er en god måte å sørge for at flere får muligheten til å sykle mer!

For mange er et viktig hinder for å sykle at de føler seg utrygge når de må slåss med bilene om plassen. Derfor er det viktig å jobbe for bedre og tryggere sykkelveier. En måte å få til dette på er å velge seg ut en veistrekning i nærområdet og jobbe for at det etableres sykkelvei/bedre tilrettelegging for sykkel der. Dette kan for eksempel være en strekning som brukes av mange som pendler til jobb, som har mange barn på vei til og fra skolen eller som oppleves spesielt utrygg for syklister.

Slik gjør du:

  1. Velg deg ut en symbolvei – en konkret veistrekning hvor du vil ha sykkeltilrettelegging

Fordelen med å velge seg ut en konkret veistrekning er at man da har en sak det er lett å stille seg bak og som kan skape entusiasme og engasjement blant alle som ønsker seg det samme. Ofte kan det også være lettere og mer motiverende å få gjennomslag for et konkret sykkelveiprosjekt heller enn å jobbe generelt opp mot politikere for økt satsing på sykkelveier.

  1. Samle inn informasjon

Finn ut hva som er status og hva som skal til for at det kan bygges sykkelvei på strekningen. Hvor står saken nå? Finnes det noen planer om sykkelvei? Hvis ja, finnes det penger? Hvem har ansvar for at det bygges sykkelvei? Hva skal til for å få bygget sykkelvei? Hva mener de forskjellige partiene? Hvem er for/hvem er mot?

 

  1. Finn alliansepartnere

Det finnes mange som ønsker seg bedre sykkelveier. Finnes det organisasjoner eller foreninger i nærheten som kan tenke seg å samarbeide? Hva med skoler i nærområdet, Syklistenes landsforening, Miljøagentene, arbeidsplasser i nærheten, huseierforeninger eller velforeninger? Andre?

  1. Ha møte med lokalpolitikere og andre viktige beslutningstakere

Lokalpolitikere har ofte mange saker de skal ta stilling til. Dersom du får til et møte og legger frem saken, er det lettere å få støtte og gjennomslag. Forbered deg godt og forklar hvorfor du mener det er viktig at akkurat denne strekningen bør få sykkelvei.

  1. Skap oppmerksomhet!

Dersom du får oppmerksomhet om saken, er det lettere å få gjennomslag. Derfor er det viktig å være synlig i lokalmedia og sosiale medier. Dette kan du få til gjennom å skrive leserbrev, lage arrangementer, opprop eller underskriftsaksjon. Vær kreativ, mulighetene er mange!

 

Vant sykkelvei til Konnerud

Helga Lerkelund, fagrådgiver i Naturvernforbundet husker godt den første miljøsaken hun vant: Sykkelvei fra Drammen sentrum til Konnerud.

Vi hadde akkurat startet opp Drammen Natur og Ungdom og trengte en miljøsak. Vi bestemte oss for at vi ville jobbe for sykkelvei fra Drammen sentrum til Konnerud. Konnerud er bydelen hvor det bor flest folk. Likevel fantes det ikke noen sykkeltilrettelegging på den trafikkerte veien. Det hadde vært planlagt i mer enn ti år, men aldri blitt prioritert. Først dro vi på møte med kommunen, men de sa at de ventet på Vegvesenet. Så dro vi til Vegvesenet, som skyldte på at politikerne ikke hadde bevilget nok penger. Da skrev vi leserinnlegg i avisen og arrangerte sykkelaksjon sammen med Syklistenes landsforening. Vi kom på lokalradio og i lokalavisen med kravet vårt. Bare noen måneder senere fant Vegvesenet ut at de likevel hadde noen penger til overs, og bestemte seg for å bruke dem på å bygge sykkelvei til Konnerud. Jeg kommer aldri til å glemme hvor glade vi ble over å ha vunnet den første saken vår!

Få flere sykkeltips på Naturvernforbundet.no/syklesaklart

Foto: Martin Rustad Johansen

 

 

 

Sykkeltips fra Naturvernforbundet: Inviter til transportsykkeltreff!

Transportsykkeltreff er morsomt, hyggelig og inspirerende. Andre som er nysgjerrige på transportsykkel kan komme og låne av noen som selv bruker transportsykkel.

Slik gjør du det:

  • Du må komme i kontakt med folk eller butikker som har transportsykkel. Det kan du for eksempel gjøre ved å inviter folk du kjenner med transportsykler direkte, eller gjennom Facebookgrupper på Transportsykkelforum. Du kan også ta kontakt med transportsykkelforhandlere å invitere dem med eller be dem sette deg i kontakt med transportsyklister.

 

Fordeler med transportsykkeltreff:

  • Inspirerende og lærerikt for transportsyklister å møte andre som gjør det samme
  • Gode bildemuligheter og mediaoppslag for å gjøre flere oppmerksomme på alle de ulike syklene som finnes og som kan oppfylle ulike behov

 

Ulemper:

  • Er avhengig av at det er mange nok personer i ditt nærområde som har transportsykkel. Dersom det kun er et par transportsyklister i ditt nærområde vil nok andre sykkelaktiviteter være å foretrekke.
  • Ved å kalle det et transportsykkeltreff, kan det være at folk uten transportsykkel i mindre grad vil møte opp.

Ideen er hentet fra:

Transportsykkel treff i regi av Geir Anders Røslien, transportsyklist og blogger. Eksempel på tidligere transportsykkeltreff kan du lese her: http://transportsykkel.no/lastesykkelmekka-i-frognerparken/

 

Sykkeltips fra Naturvernforbundet: Etabler en hjertesone

En hjertesone kan bidra til at flere barn sykler til skolen samtidig som skoleveien blir tryggere for alle.

En hjertesone er en bilfri sone rundt en skole som legger til rette for at elevene trygt kan gå og sykle til skolen i stedet for å bli kjørt. Dette vil gi mindre trafikk rundt skolene, bedre luftkvalitet i skolens nærmiljø og bedre helse for elevene og ikke minst gjøre det tryggere å komme seg til og fra skolen. Her følger en oppskrift som Syklistenes landsforening har laget:

  1. Ta kontakt med skoleledelsen eller foreldreutvalg (FAU) for å lage hjertesone rundt din skole. Foreldre, skole og elever samarbeider om prosjektet.
  2. Marker et område rundt skolen. Dette området er «Hjertesone» og skal være bilfritt før, under og etter skoletid. Hvis mulig, kan man også se om det går an å etablere noen ruter som alltid vil være bilfrie.
  3. Finn trygge og oversiktlige av- og påstigningssteder for barn som må kjøres. Av- og påstigningsstedene skal være utenfor hjertesonen.
  4. Elever bør i størst mulig grad oppfordres til å gå eller sykle til skolen.
  5. Har du laget hjertesone på din skole og vil spre det til flere? Da går det for eksempel an å spre ideen om «Hjertesone» på Facebook og i nettverket ditt.

Få flere sykkeltips på Naturvernforbundet.no/syklesaklart

Foto: Vibeke Skovly

 

THOR I SIBIR